Home / Mid-East / Syria / Kremlin Operates on Its Most Demoralized Patient – The Media

Kremlin Operates on Its Most Demoralized Patient – The Media


Vasily Gatov

Five years ago, then-President Dmitry Medvedev met with heading member of Russia’s online media community — digital entrepreneurs, executives, scholars, authors and some opposition-minded bloggers. The gathering took place in a refurbished Moscow City Youth Library, and it had the look and style of a U.S. city gymnasium meeting.

Back then, accurately one year before President Vladimir Putin’s lapse to Kremlin, the reality of Russian media seemed so different. The participants addressed matters of the future, they spoke about creation and openness, competitiveness and globalization. Of course, they talked about the problems: about giveaway speech, media growth and excessive state participation. But the assumption was that supervision was open for discussion. After all, Medvedev had betrothed an innovation economy.

Today, however, Russian media has been remade from head to toe. Over 5 formidable years, state doctors have taken a scalpel to any “organs” non-compliant to the new rules — like RIA Novosti in December 2013. They practical “legal chemotherapy” to the rest, literally expelling unfamiliar collateral from media business. Aesculapian authorities used laparoscopic manipulations to remove unattractive reporters and editors from news outlets. And under a “genetic” treatment, the principles of editorial autonomy and freedom of expression were transposed by values of censorship, loyalty, manipulative promotion and agenda-setting.

Roughly half of the participants of the famous Medvedev assembly in May 2011 are now possibly diminished from mass media, or live underneath inspection and legal persecution. Svetlana Mironyuk works for a bank, Anton Nossik had been charged for supposed “extremism” in a blog post, while the Russian startup leaders are now mostly formed in California’s Silicon Valley.

An even bigger change occurred outward the media business. Over those 5 years, the Kremlin schooled a trick or dual about the public. It now accepted that promotion works usually when we have reframed and primed your audience. Academics have nonetheless to study the mass amicable strategy that took place between 2012 and 2016. But we can contend with some positively that Russia has witnessed a shift from relatively pluralistic and open media to a new form altogether. Today Russian media channels a “besieged fortress” mind-set, and represents a jingoistic and socially regressive clan that negates any kind of “foreign values.” The demand for neutral broadcasting has all though disappeared.

This mutation could not have happened though vigour from above. But it has also taken on an appetite of its own. In order to “satisfy” the demand for a regressive mind-set, vital Russian news outlets have became even some-more nationalistic, anti-Western and conservative than required.

There are few truly eccentric media companies handling in Russia today, and even fewer successful ones. Within dependent — tranquil by state or the oligarch-agents — newspapers and television stations, laparoscopic exercises continue. This is the case with RBC (RosBusinessConsulting), arguably Russia’s many consummate and independent news organization, though eventually contingent on the wider business interests of its billionaire owner, Mikhail Prokhorov. Whatever the reasons that have been given per the departure of editor-in-chief Yelizaveta Osetinskaya, it is protected to assume the Kremlin pushed Prokhorov to appoint a less warlike editor to head the publication.

Putin’s five-year devise to conquer the media and free debate is celebrating an undoubted success opposite all traditional, promote and digital media. The commercial press, either pro-government, oppositional or neutral, has been forced to adopt his agenda. It is an agenda that considers Russia to be some-more critical afterwards Russians, the state to be higher to citizens and power to be improved afterwards freedom.

You might urge for it or we might reject it. But we can’t equivocate it. As journalist, author or editor in Russia we act underneath the scenario of Putin’s playbook, heading down a road of no return, right adult to the media cemetery.

Yet, with all such baleful cinema in mind, there is a professional resurgence in some graphic areas — like the Latvia-based Meduza news website, the advocacy-based Takie Dela and Mediazona, and the education-based Arzamas.Academy, Open Lectures and Open University. Those startups underline innovative ideas, modernized broadcasting and creative use of content — and employ the creme de la creme of modern Russian journalists.

Smaller and less desirous in scale afterwards progressing approved media, these experiments, in fact, secure the future of socially obliged communication in Russian society.

When multitude will ask for it again, however, is another question.

Vasily Gatov is a media researcher, analyst, media investment consultant and board member of WAN-IFRA.

Article source: http://www.themoscowtimes.com/article/567947.html

InterNations.org